20 באפריל 2023

אם אתה כמו רוב ההורים, אתה כנראה נותן פרמיה די גבוהה לשוויון במשפחה שלך. תיאורטית, המטרה שלך היא להתייחס לכולם אותו הדבר – או לפחות להפוך את הדברים להוגנים. אבל האם זה באמת אפשרי בכלל? בכנות, כנראה שלא.

תחשוב על זה. בחיים, אתה לא מתייחס לכל אדם שאתה מכיר בדיוק אותו הדבר. כל אחד הוא ייחודי עם מזג, אישיות וצרכים שונים. אז למה שתציב לעצמך ציפייה כל כך לא מציאותית כשזה מגיע לילדים שלך?

אבל מה לגבי הזמנים שבהם ההורות מושפעת מנסיבות בלתי נשלטות כמו סדר לידה, צרכים מיוחדים ומגדר? במקרים אלה, ההורים צריכים להיות מודעים במיוחד למלכודות שעלולות לקרות בכל אחד מהתרחישים הללו.

הורות אחרת לילדים היא בלתי נמנעת. אך חשוב לנווט בכל תרחיש במודעות ובכוונה רבה ככל האפשר.

השפעת צו הלידה

כמה הבדלים בהורות מתרחשים באופן טבעי בהתבסס על צווי הלידה של הילדים. למשל, ילדים בכורים נוטים להיות שפן ניסיונות להורים טריים.

סביר להניח שהורים מתחילים אלה יהיו נלהבים, עצבניים ומעט מגינים יתר על המידה. אחרי הכל, הם לומדים איך להורות בפעם הראשונה דרך בכורם והם לא רוצים לעשות שום טעויות.

יש להם גם הרבה יותר זמן פנוי. אז, הם עשויים לבלות יותר זמן בקריאה לבכורים ולהתלהב מהם. כל ראשון מתועד מהחיוך הראשון ועד הצעד הראשון ועד המילה הראשונה.

הם קובעים תאריכי משחק, משתתפים בקבוצות משחקים ורושמים את ילדם לשיעורי העשרה. וכן, כל תשומת הלב יוצרת דיבידנדים נפלאים לבכורים. לדוגמה, ילדים שנולדו לראשונה נוטים להצליח בבית הספר, מנהיגים ילידי הטבע ואחראים ביותר.

כהורה, חשוב להיות מודעים לנטיות אלו להורות ילדים בצורה שונה בהתבסס על סדר הלידה ולהסתגל בהתאם. לדוגמה, ייתכן שיש לך ציפיות גבוהות יותר מהמבוגר שלך ותתן להם יותר אחריות בעוד שלצעיר ביותר אולי אין אחריות כלשהי.

במקרים אלה, עליך להיזהר מההבדלים הללו. אתה לא רוצה שהבכור שלך יחשוב שהוא חייבים להיות מושלם. ואתה לא רוצה שהצעיר שלך יגדל להיות חסר אחריות. לכן, חשוב לזכור את הדברים האלה כשאתם מעניקים הורים לילדים שלכם ולנסות לא ליפול למלכודות ההורות הצפויות של סדר הלידה.

ההשפעה של ילדים בעלי צרכים מיוחדים

כאשר למשפחות יש ילד בעל צרכים מיוחדים, יהיו אי שוויון טבעיים ומובנים, וזה צפוי.

לא משנה אם לילדכם יש מוגבלויות נפשיות, פיזיות או רגשיות, זה רק טבעי שהם ידרשו יותר זמן ואנרגיה מאשר שאר הילדים שלכם. כדי למנוע מהילדים האחרים לשאת טינה, השתמשו בחוויה זו כדי ללמד אותם כיצד להיות אמפתיים יותר.

אבל, חשוב באותה מידה שעדיין תקדיש זמן לילדים האחרים ואל תיתן לדרישות של הילד עם הצרכים המיוחדים שלך לצרוך כל גרם מהאנרגיה שלך. חשוב גם להיות בטוחים שאתם מתעקשים על גבולות בריאים בין ילדכם עם צרכים מיוחדים לבין אחיהם.

לדוגמה, אל תאפשר לילדך בעל הצרכים המיוחדים לעשות מה שהוא רוצה ללא השלכות. מתן אפשרות לפעולות בלתי הולמות להיעלם לא רק פוגע בילדים האחרים שלך, אלא מהווה שירות רע לילד בעל הצרכים המיוחדים שלך. זו גם דרך בטוחה לבנות כעס וטינה אצל הילדים האחרים שלך.

השפעת המגדר

כשזה מגיע להורות לבנים ובנות, זה יכול להיות מאתגר לא להכניס אותם לתפקידים סטריאוטיפיים. אפילו בלי משים. למשל, הורים במשפחות גדולות עשויים להקצות לבנים שלהם מטלות כמו כיסוח הדשא וריקון האשפה תוך שהם מבקשים מהבנות שלהם להעמיס ולפרוק את המדיח ולקפל כביסה.

אבל אלטרנטיבה טובה יותר היא שהילדים יעשו מטלות שונות בתורו. כל עוד המטלות מתאימות לגיל, אין סיבה שהבת שלך לא תוכל לעזור בעבודות בחצר ובנך לקפל את הכביסה.

ככל שהילדים מתבגרים, אולי תשקול לבקש מהם להירשם למטלות מדי שבוע. במיוחד אם יש לך משפחה גדולה. לאחר מכן, הם יכולים לבחור אילו מטלות הם מעדיפים. כל עוד הכל נעשה, זה לא משנה מי עושה מה.

דרך נוספת שמגדר משפיע על הורות היא הדרך בה אנו מצפים מבנים ובנות להתנהג. במילים אחרות, חלק מההורים מתקשים לאפשר לבניהם לבכות, אבל נוח להם כשבנותיהם מזילות כמה דמעות.

זה יכול ליצור בעיה אמיתית אם יש לך בן רגיש וזה גורם לך או לבן הזוג שלך לאי נוחות אם הוא מראה רגשות. הילדים האחרים עלולים לקלוט את זה ולקרוא לו טמבל. כשזה קורה, הילדים מרגישים מוצדקים להקניט את אחיהם. היזהר מאוד לא להיכשל בהורות סטריאוטיפית בכל הנוגע למגדר. הורה לילדים שלך לפי הצרכים שלהם ולא לפי סטריאוטיפים גברים ונשים.

דילוג לתוכן